-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47856 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

منظور از آيه ثُمَّ استَويَ عَلَي العَرشِ يَدَبِّرُ الاَمرَ (يونس، 3) چيست؟

خداوند متعال ميفرمايد: اِنَّ رَبَّكُمُ اللّهُ الَّذي خَلَقَ السَّمـَوَتِ والاَرضَ في سِتَّةِ اَيّامٍ ثُمَّ استَويَ عَلَي العَرشِ يَدَبِّرُ الاَمرَ...;(يونس، 3) پروردگار شما خداوندي است كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد سپس بر تخت ]قدرت[ قرار گرفت و به تدبير كار ]جهان[ پرداخت...

مفهوم آيه مذكور اين است، كه خداوند متعال با قدرت آسمان ها و زمين را آفريد و امور آن را انديشه و تدبير كرد عرش در لغت به معناي جاي سقفدار، تخت پايه بلند و مكان مرتفع به كار رفته است.

استوأ به معناي توجه، قصد، رو كردن، تسلط، استقرار بر چيزي، احاطة كامل و قدرت بر خلقت و تدبير آمده است.( ر.ك: مفردات الفاظ قرآن، راغب اصفهاني، ص 257 و 341، نشر اسماعيليان. )

استوأ بر عرش در آيه مذكور كنايه از تسلط و قدرت خداوند متعال و احاطه كامل او نسبت به جهان و نفوذ فرمان و تدبيرش در سراسر عالم است. خداوند متعال با اين گونه تعابير، خواسته است با زبان مردم حرف زده باشد. بنابراين، از آن جا كه مُلك خداوند بر همه اشيأ احاطه دارد و تدبيرش بر همه امور عالم گسترده است، در نتيجه خداوند متعال مدبرالامر و استوي علي العرش ميباشد.

براي عرش معاني ديگري از قبيل: علم بيپايان پروردگار; مالكيت و حاكميت خداوند; هر يك از صفات كماليه و جلالية الهي; قلب پيامبران، اوصيا و مؤمنان; علمي كه خداوند به پيامبران اعطا كرده است، گفته شده است.( ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي;، ج 8، ص 204 ـ 216; ج 14، ص 183 ـ 184، بنياد علمي و فكري علامه، قم / نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 13، ص 160، دارالكتب الاسلامية، تهران. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.